Mi okozza az iskolai stresszt?
A
gyermekeink sem mentesek a stressztől, ahogy mi sem voltunk az iskolás éveink
alatt.
A stresszes külvilág
Minden
gyermeknek más és más az, ami stresszt okoz. A stressz mértéke egyénfüggő.
Abban biztosak lehetünk, hogy mindenki részesül belőle, és mindenkiben más
helyzetek válthatnak ki stresszt.
Az iskolai
légkör, a nyugodtabb, biztonságosabb családihoz képest gyakran zsúfolt,
zajos, lehet agresszióval terhelt. Az iskolai szabályok által a gyermekeket megpróbálják
irányítani, egységesen taníthatóvá tenni. Sokan ennek meg tudnak felelni,
másoknak nem sikerül. A szabályok alól ki lehet bújni, de az mindig
kockázattal, feszültséggel jár, és a kisdiák előbb vagy utóbb rájön, hogy nem
célszerű.
A tanárok szintén támasztanak elvárásokat
a tanulókkal szemben. Vannak, akik számára ezek az elvárások túl magasak, mások
számára túl alacsonyak. Emiatt feszültek, és idegesek lehetnek a gyermekek. A
tanárok is emberek, nekik is lehet rossz napjuk, ez tovább halmozza a problémákat.
Az
osztálytársak esetében be
kell illeszkedni, kialakul egy rangsor. Ha sok a vezéregyéniség, akik között
meg kell tudni szerezni a pozíciót, és azt meg is kell tartani ez számos
konfliktus forrása lehet. Gondoljunk csak a csúfolódásokra, márkás ruhadarabok,
mobilkészülékek versenyére. Azok a gyermekek, akiknek nincsen kellő önbizalmuk
bizony lemaradnak a rangsorban.
Mi szülők azt szeretnénk, hogy a gyermek jól
tanuljon, vigye valamire, legyen motivált. Közben a gyermekünk nem mindig ezt
akarja, neki a most számít, a játék, a tanulás gyakran megvár. Ez szintén
számos stresszhelyzet okozója.
Az iskolai stressz a gyermek belső világában
A gyermek
a külső rá ható tényezők hatására megpróbál megfelelni. Azokban a
helyzetekben, mikor sikerül megfelelni a külső, és a saját belső elvárásainak,
az a legtöbb esetben megerősíti őt abban, hogy jó az amit csinál. És van úgy,
hogy bár megfelel, de túl nagynak érzi az árát (több órás tanulás egy dolgozat
előtt, majd egy 3-as érdemjegy). Ez először fáradtságot, csalódottságot, majd
frusztráltságot eredményez benne.
A társakkal,
a tanárokkal is könnyen adódhat konfliktusa. Különösen akkor, ha a családi
értékrend nem egyezik azzal, amivel az iskolában szembesül.
Hogyan próbálnak a gyermekek megküzdeni a stresszel?
Gyermekeink stressz kezelési technikái
A teljesség
igénye nélkül az alábbiakat teszik:
- Megbeszélik egymással, a tanárral, otthon a szülővel, testvérrel,
- Veszekednek, verekednek, visszabeszélnek, panaszkodnak,
- Sport, játék, szabadidős elfoglaltságok, buli
- Visszahúzódnak, magukba fojtják, hárítják a problémát,
- Esznek, mobiloznak, TV, számítógép, MSN, mp3.
Miért?
- Mert nem ismernek jobbat, mert ezt látják maguk körül,
- Mert nincs kialakult stressz kezelő stratégiájuk, ezért sokkal érzékenyebbek, mint mi felnőttek.
Mennyivel
lenne nyugodtabb a gyermekek élete, ha ő maga tudná a saját iskolai stressz
helyzeteit hatékonyan kezelni? És az Öné?